Czym jest Bhakti?
Bhakti to starożytne sanskryckie słowo, którego znaczeniem jest „czysta miłość i oddanie”. Słowo „czysta” wyraża, że nie ma tu zafałszowania czy domieszki czegokolwiek innego. Miłość w jej najwyższym i najbardziej perfekcyjnym stanie musi być całkowicie czysta i pozbawiona jakichkolwiek innych pragnień oprócz dawania szczęścia i oddania dla ukochanego, obiektu swojej miłości. Czytaj dalej...


Na temat dzieła
Obraz, który widzicie jest zatytułowany "Seva Kunj." "Powstał on w moim sercu lecz teraz zamanifestował się na zewnątrz" – Śrila Bhaktivedanta Narayana Maharaja. Czytaj dalej...
Wolność jest poza kontrolą Drukuj Email
piątek, 04 września 2009 09:28

Śrila Bhaktiwedanta Narajana Goswami Maharadża
Rozmowy podczas porannego spaceru, Wenecja, Włochy: 9 czerwca 2009

[Śrila Narajana Goswami Maharadża:] Temat rozmów Śri Raja Ramananda ze Śri Czajtanją Mahaprabhu jest bardzo, bardzo wzniosły. Nawet samą inteligencją bardzo trudno go dotknąć. Pierwsza część nie jest trudna do zrozumienia. Jest jednak druga część, która jest trudna - część, w której Raja Ramananda zaczyna dyskutować czystą bhakti, a następnie bhakti-rasa, a następnie sakhja (przyjaźń) watsalja (miłość rodzicielską) madhurja (miłość małżeńska) i sumadhura, (nastrój służenia Śrimati Radhiki), a następnie proces osiągania najdoskonalszej miłości. Ten temat jest tak bardzo wzniosły, jest to najbardziej wzniosły rozdział w Śri Czajtanja-czaritamrita. O tej manifestacji Śri Czajtanji Mahaprabhu - rasaraja-mahabhawa – nie dowiemy się nawet z Kryszna-lila. W rozrywkach Kryszny czytamy o Radhice i Krysznie, ale nie o tym.

Macie jakieś pytania?

[Wielbiciel:] Śrila Gurudewa powiedziałeś, że aspirujący wielbiciel, który czyta Bhagawad-Gitę i zaczyna intonować maha-mantrę, najczęściej intonuje nama-aparadha (obraźliwe intonowanie), a niekiedy nama-abhasa (intonowanie na etapie oczyszczania). Moje pytanie brzmi: Kiedy pójdziemy na nagara-sankirtana, tak wielu ludzi słyszy maha-mantrę. Nie znają oni, obowiązujących zasad i intonują bez wiary i bez obraz (aśraddha nama-abhasa). Powiedziałeś, że kiedy aspirujący wielbiciel intonuje będąc pod wpływem cielesnej koncepcji życia, jego intonowanie jest nama-aparadhą. Ale nowi ludzie, którzy są niewinni, którzy nic nie wiedzą, niewiedzą w jaki rodzaj intonowania i słuchania się angażują?

Więcej…
 
Dzień Śri Radhastami Drukuj Email
czwartek, 27 sierpnia 2009 00:47

Mathura, Indie: czwartek, 4 września 2003
Tridandisvami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Maharadża przemawia na Rawel

[Ostatnio mieliśmy okazję wysłuchać trzech z czterech komentarzy Parama-pujyapada Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża na temat Mangalam-gitam Śrila Dżajadewa Gosvamiego, które zostały wygłoszone na tegoroczne Dżanmastami 20 sierpnia 2003 r. Każdy z tych komentarzy był jednocześnie jednością i różnością. Tutaj publikujemy następny komentarz, wygłoszony na Dzień Śri Radhastami, który miał miejsce dwa tygodnie po Dżanmastami. Znów dzięki manifestacji łaski Śrimati Radhiki w sercu Śrila Narajana Maharadża, odkryte przed nami zostaje zawsze świeże nowe znaczenie. Śrila Narajana Maharadża poprosił Śripad Aranya Maharadża aby tłumaczył podczas wykładu w Hindi, wtedy wielbiciele z zestawem słuchawkowym będą również mogli to zrozumieć, poprzez słuchanie jednoczesnego tłumaczenia Gaurasundara dasa brahmacari.]

Śri Dżajadewa Goswami wiedział w głębi swojego serca, że najlepszą modlitwą do Bhagawana Śri Kryszny, jest ta modlitwa, która gloryfikuje Go w związku z gopi a szczególnie w związku ze Śrimati Radhiką. Dlatego zaczyna on ten kirtana tymi słowami: „srita-kamalakuca-mandala! dhrta-kundala! e”. Pan Kryszna jest fundamentem, tym który utrzymuje i jest podstawą dla całego wszechświata i dla wszystkich żywych istot. Jego imię, forma, cechy i rozrywki, są nieporównywalne do niczego innego, nie ma nic im równego lub bardziej wzniosłego od Jego glorii (chwał), wszystkie żywe istoty przyjmują w Nim schronienie. W nawiązaniu do tego, jednakże „srita-kamalakuca-mandala” – Kryszna przyjmuje schronienie w piersiach Śrimati Radhiki. Słowo Kamala zwykle oznacza Śrimati Lakszmidewi, boginię fortuny, ale tutaj nie odnosi się ono do Lakszmidewi ale do Śrimati Radhiki. Lakszmidewi nie posiada związku z Wradżendra-nandana Śjamasundara. Śrimati Radhika trzyma kwiat lotosu w swojej dłoni, dlatego Jej imię to Kamala.

Kiedy Śri Kryszna ma zamiar pójść do lasu aby wypasać krowy, otoczony jest przez tysiące Swoich krów i przyjaciół, Śrimati Radhika i jej przyjaciółki sakhi stoją w pewnej odległości i pełnią swoje arczana – nie przy pomocy parafernaliów ale przy pomocy ich miłosnych, ukradkowych spojrzeń. W tym czasie łapiąc „strzały” spojrzeń Śrimati Radhiki, Kryszna traci przytomność.

Więcej…
 
Dzień pojawienia się Śrila Prabhupada Drukuj Email
czwartek, 20 sierpnia 2009 10:19
Śrila Prabhupada

(Śri Keśawadżi Gaudija Matha, Mathura, Indie, 
13. sierpień 2001)

[W dniu 13. sierpnia 2001, w Śri Keśawadżi Gaudija Matha w Mathurze, w Indiach, gdzie w 1959 roku Śrila Prabhupada przyjął sannjasę, odbył się festiwal gloryfikujący Jego boskie pojawienie się. Wielbiciele z różnych krajów Europy Zachodniej i kilku miast Indii, wraz z lokalnymi brahmaczarinami i sannjasinami, wzięli udział w festiwalu. Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża był głównym mówcą. O przemówienia prosił On również starszych uczniów Śrila Prabhupada. Poniżej znajduje się transkrypcją wypowiedzi puspandżali Śrila Maharadża:]

Dzisiaj są pomyślne urodziny nitja-lila prawiszta om wisznupada Śri Śri Bhaktiwedanta Swamiego Maharadża Prabhupada. Jagat-guru nitja-lila prawiszta Śri Śrimad Bhaktisiddhanta Saraswati Goswami Thakura Prabhupada, podążając za poleceniami Śrila Bhaktiwinoda Thakura, chciał aby chwały Śri Czajtanji Mahaprabhu, Nitjananda Prabhu oraz kryszna-nama-sankirtana były głoszone na całym świecie. Dlatego polecił On swojemu uczniowi, Śrila Swamiemu Maharadżowi: "Powinienieś nauczać we wszystkich krajach zachodnich". Kiedyś po tym Śrila Swami Maharadża przyszedł do naszego uwielbionego Gurudewa, om wisznupada Śri Śrimad Bhakti Pradżńana Keśawa Goswamiego Maharadża i przyjął od niego sannjasę tutaj w Śri Keśawadżi Gaudija Matha. Po tym, zaczął on swoje nauczanie na Zachodzie.

Więcej…
 
Głębsze znaczenie pewnej pieśni - Dżanmastami Drukuj Email
czwartek, 13 sierpnia 2009 23:17

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Goswami Maharadża. Dżanmastami rano, Mathura, Indie: 31 Sierpień 2002 r.

[Poniżej publikujemy tłumaczenie porannego wykładu wygłoszonego przez Śrila Bhaktiwedantę Narajana Goswamiego Maharadżę podczas Śri Kryszna Dżanmastami. Podczas tego wykładu Śrila Narajana Maharadża wyjaśnił głębokie znaczenie bhadźanu Śri Dżajadewy Goswamiego: Śri Mangala-gitam. Tłumaczenie na język angielski zostało nam uprzejmie udostępnione przez Uttama dasa brahmaczari]

Na początku tego porannego wykładu, Śrila Narajana Maharadża poprosił Kryszna dasa brahmaczari aby poprowadził zebranych wielbicieli w śpiewaniu Śri Mangala-gitam. Powiedział, że w zawiązku z tym, że dzisiaj jest Dzień Pojawienia się Kryszny, to powinniśmy najpierw zaśpiewać te kirtana. Następnie dodał: „Kto jest naprawdę kwalifikowany aby słuchać tego bhadźana? Śri Kryszna Osobiście jest w rzeczywistości jedyną kwalifikowaną osobą aby słuchać tego bhadźana. Śri Dżajadewa Goswami śpiewa tą pieśń tylko po to, aby dać Krysznie szczęście. Ma nadzieję ujrzeć Pana będącego zadowolonym.”

Po bhadźanie, Śrila Narajana Maharadża szczegółowo omówił następujące wersety: Kiedy Kryszna widzi Radharani spoglądającą w Jego kierunku ukradkowymi spojrzeniami, traci On wszystkie swoje moce i zaczyna osuwać się na ziemię. Jego przyjaciel pastuszek Madhu-mangala zauważa to i mówi: „Co ty robisz? Twoja mama, ojciec i wszyscy Twoi krewni patrzą. Powinieneś się kontrolować.”

srita-kamala-kuca-mandala! dhrta-kundala! e
kalita-lalita-vanamala! jaya jaya deva hare

Śri Kryszna przyjmuje schronienie u Kamali. Śrita oznacza schronienie i tutaj Kamala oznacza Radharani. Kuca-mandala oznacza, że Kryszna przyjmuje schronienie w piersiach Radharani. Dhrta-kundala. Kundala (kolczyki) Kryszny nie są zwyczajne. Jego kolczyki są gloriami Radharani i dlatego On je zawsze nosi.

Więcej…
 
Urodziny Balarama - Baladeva Purnima Drukuj Email
środa, 05 sierpnia 2009 09:47

Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Goswami Maharadża

W tym roku, 2009, rocznica pojawienia się Pana Baladewy wypada 5 lub 6 sierpnia (w zależności od części świata, w której żyjemy). W ubiegłym roku na Jego boskie pojawienie się, Śrila Bhaktiwedanta Narajana Maharadża Goswami wygłosił wykład gloryfikujący Go w języku hindi, który następnie uprzejmie przełożyła (na j. angielski) Radhika dasi z Wrindawana. Poniżej znajduje się transkrypcja tego tłumaczenia, która w internecie jest obecnie publikowana po raz pierwszy. 


Dzisiaj jest dzień pojawienia się Rohini-nandana Baladewa. Zgodnie z Wedyjskim Pismem Garga-samhitą, Baladewa Prabhu pojawił się po Janmastami, ale jeżeli zostałoby to uznane, wywołałoby to nieporozumienia. Baladewa byłby starszy niż Kryszna o jeden rok, a wtedy nie byliby w stanie razem się bawić, na równych zasadach uprawiać zapasów i nie mogli by w tym samym czasie mieć ceremonii nadania imienia. Dlatego Śrila Jiwa Goswami wyjaśnił: "Baladewa Prabhu pojawił się po Jhulana-Yatra podczas purnima, dzień w którym jest pełnia księżyca, a siedem dni później, pojawił się Śri Kryszna podczas bhadra-astami, pomyślnego ósmego dnia księżyca, w miesiącu Bhadra (sierpień / wrzesień)."


Po pojawieniu się Kryszny z łona Dewaki, w jego czteroramiennej postaci Wisznu, Wasudewa przyniósł go do Gokuli. Najwyższa Osoba Boga, rezerwuar wszystkich relacji, jednocześnie przyjął urodziny w Gokuli. W ten sposób pojawił się On w obu tych miejscach, w Mathurze i Gokuli, w tym samym czasie. Następnie ukazał się On w pełnej bogactwa formie Kryszny (vaibhava-prakasa), w swej czteroramiennej postaci, połączonej w oryginalnej formie Kryszny jako syna Jasody.

Więcej…
 
O wszystkim po trochu Drukuj Email
wtorek, 04 sierpnia 2009 00:00

Chciałbym krótko wam coś wyjaśnić. Ludzka istota musi mieć cel życia. Kiedy nie mamy celu życia, wtedy jesteśmy zwierzęciem – nie tylko zwierzęciem ale głupim zwierzęciem jak np: muł. Nie są to moje słowa, lecz oznajmienia naszych pism. Powinniśmy obrać sobie cel, obiekt naszego życia. Zwykle w życiu ludzie wybierają sobie jakiś zawód. Zastanawiają się: "kim powinienem w życiu być... może lekarzem... czy może inżynierem? Tym, czy tamtym?" Następnie podejmują odpowiednie działania.

Pan Kryszna jest bardzo łaskawy. Bez żadnej przyczyny ani powodu dał nam Swoją łaskę i umieścił nas w ludzkim ciele. W ciele, które idealnie nadaje się do tego, aby stać się wielbicielem. Próbujemy być szczęśliwi w tym świecie, w którym nikt nie może znaleźć szczęścia za wyjątkiem wielbicieli. Tutaj również nie ma szczęścia dla wielbicieli trzeciej klasy, musicie być uttama-adhikari. Madhyama-adhikari jeszcze walczy ale uttama-adhikari jest w stanie wszystko rozróżnić i jest zawsze szczęśliwy - jak Śri Śukadewa Goswami.

To materialne ciało jest po prostu workiem wypełnionym moczem, kałem, krwią, i innymi obrzydliwościami. Powinniśmy zawsze wiedzieć, że cokolwiek próbujemy zrobić dla tego ciała jak bycie zdrowym, bogatym, zadowolonym - wszystko to nie zakończy się sukcesem. Teraz, kiedy jesteście młodzi, wyglądacie na szczęśliwych. Może jest w tym trochę szczęścia. Jednak wkrótce zmieni się ono w cierpienie. Wasze ciało zestarzeje się i stopniowo, całe jego piękno odejdzie. Odejdzie także szczęście i przyjdą różne choroby. Nawet lekarze nie będą w stanie wam pomóc. Wówczas, umierając, nie będziecie w stanie zabrać ze sobą niczego, co z takim trudem zgromadziliście. Nie zabierzecie ze sobą żony, ani dzieci, ani majątku.

Więcej…
 
Ta sama misja, ten sam Śri Guru Drukuj Email
poniedziałek, 03 sierpnia 2009 08:11
Śrila Bhaktivedanta Narayana Maharadża

18 lutego 1998 w domu Vraja-vallabha w miejscowości Uki, N.S.W., w Australii, Śrila Narajana Maharadża zakończył ostatni wykład dotyczący Czajtanji Czaritamrty konkluzją, w następujących serdecznych słowach:

Jutro wyjedziemy stąd do Brisbane (czyt: Brisbejn, przyp. red. miejscowość na wybrzeżu). Następnie, po dwóch lub trzech dniach, pojedziemy na Bali, a następnie do Singapuru. Potem nasza grupa wróci do Indii.

Wielbiciele, którzy tutaj mieszkają, bardzo ładnie służyli wielbicielom, którzy tutaj przyjechali. Nie było żadnego problemu. Wszyscy pomogliście w moim nauczaniu, dlatego jestem wam bardzo wdzięczny. Szczególnie zobowiązany jestem wielbicielom, którzy przybyli z tak dalekich krajów jak Ameryka i Kanada, aby mi pomóc.

Więcej…
 
"Najpierw pamiętajcie o Nim a potem o Mnie" - Śrila Narayana Maharaja mówi o Śrila Prabhupadzie Drukuj Email
poniedziałek, 03 sierpnia 2009 00:00
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 następna > ostatnia >>

Strona 3 z 8